کتاب اصول اولیه عرضه و تقاضا از آلفونسو مورنو

Wiki Article

اگرچه رفتار عرضه و تقاضا قابل پیش بینی هستند (که در مدل ها این مساله را دیدیم)، اما نمی توان این واقعیت را نادیده گرفت که این رفتارها به انسان ها وابسته هستند، انسان هایی در قالب خریدار و فروشنده. فروشنده و خریدار در کنار هم به توافق می رسند و بورس کالا فقط فضای مذاکره را فراهم میکند. عرضه عبارتست از مقدار کالا و یا خدمتی که برای فروش در یک قیمت معین در دسترس خریدار قرار دارد. مطلب مرتبط: کمیابی چیست و چه اهمیتی در مدیریت کسبوکار دارد؟ عرضه کالایی معین، نشان دهنده این است که در هر قیمت (در صورت ثابت ماندن سایر شرایط)، تولیدکنندگان چه میزان از آنرا در معرض فروش قرار میدهند. یکی از عوامل مهم تعیین کننده در عرضه کالا، قیمت است هر وقت قیمتها افزایش یابند عرضه کنندگان، کالاهای بیشتری را به بازار ارائه میدهند. به این ترتیب میتوان دریافت که عرضه و تقاضا در بورس، تغییرات قیمت را در جهت مثبت و منفی به دنبال خواهد داشت.


و انتظارات قیمتی نیز بر عرضه تولید اثرگذار هستند.

عرضه و تقاضا، عنصری تعیین کننده در بازار است و شناخت و پیروی از قواعد آن، راه موفقیت در بازار کریپتو کارنسی است. در سال ۹۶ هم برنامۀ تولید ۸ میلیون و ۶۳۰ هزار تن هدف قرارداده شده که با ۳۰ درصد رشد همراه است و در چهارماهۀ نخست سال از برنامه هم پیشی گرفته ایم. و انتظارات قیمتی نیز بر عرضه تولید اثرگذار هستند. همچنین، افت آن مانند استهلاک ماشینآلات تولیدی یا بروز نبودن دانش فنی، کاهش عرضه را به همراه دارد. چرا که اعتقاد دارد این امر منجر به بیش-انباشتگی ذهن شده و فرآیند تصمیم گیری را مختل می کند. در این وضعیت، در قیمت P1، مقدار کالاهای مورد تقاضا توسط مصرفکنندگان در این قیمت Q2 است. در واقع عرضه و تقاضا در بازار سهام هم بر روی کاهش و افزایش قیمت تاثیر می گذارد و هم صف های خرید و فروش را ایجاد می کند. پیتر که از چرخه عرضه و تقاضا بازار آگاه هست و این موقعیت منحصر به فرد رو تشخیص میده تصمیم میگیره که شروع به موز فروختن بکنه.


این کاهش قیمتی تا زمانی ادامه پیدا میکند که قیمتها به ارزش ذاتی خود نزدیک شوند و تقاضا برای خرید سهم ایجاد شود. از عوامل دیگر مؤثر بر عرضه میتوان از هزینه تولید، مالیات و یارانه نام برد که با افزایش هزینه تولید و مالیات و کاهش یارانه عرضه کالا کاهش مییابد و برعکس. قانونی که بیان میکند همگام با افزایش سطح قیمتها تولیدکننده (عرضهکننده) بر میزان تولید (عرضه) خود میافزاید (رابطه مثبت بین قیمت و مقدار عرضه). مدیرعامل فولادمبارکه با اشاره به عملکرد این شرکت در چهارسال گذشته گفت: تولید فولادخام در پایان سال ۹۱ برابر با ۶ میلیون و ۶۵۰ هزارتن بوده که در پایان سال ۹۵ به ۷ میلیون و ۵۰۰ هزارتن رسیده است. دکتر سبحانی با اشاره به میزان صادرات محصولات فولادمبارکه گفت: صادرات در سال ۹۱به میزان ۵۷۰ هزارتن بوده است. علم اقتصاد با کلماتی چون عرضه (Supply) و تقاضا همراه است؛ تقاضا تمایل مصرف کنندگان را به کالا در قیمتهای مختلف نمایان میکند؛ اما عرضه جریان یک کالا و یا خدمت را جهت برآوردن تقاضا بیان میکند. منحنی عرضه هم به نمایش هندسی تابع عرضه گفته میشود که اولا بجز قیمت خود کالا، بقیه عوامل اثرگذار را ثابت فرض میکنیم و ثانیا از معکوس ریاضی تابع عرضه استفاده میشود.


read more

فولادمبارکه هم نقشی در تعیین قیمت ندارد. عرضه نقش تامّ در تعیین قیمت در بازار را ندارد بلکه تقاضا نیز مؤثر است. برابر بودن میزان عرضه و تقاضا به معنی برخورد دو خط در نموار عرضه و تقاضا (شکل پایین) است. نواحی عرضه و تقاضایی که به شکل یک بیس می باشند معمولا در واکنش به برخورد قیمت نتایج بهتري را از خود نشان می دهند و موفق تر هستند. عضو ناظر مجلس در شورای عالی بورس جزئیات مصوبه این شورا برای عرضه خودرو در بورس کالا را تشریح کرد. هرقدر منحنی پایین و در سمت راست نمودار قیمت - مقدار قرار بگیرد، بیشتر به نفع مصرفکننده است زیرا در قیمت پایین، کالای بیشتری نصیب او میشود. در مورد مثال ما، ناحیه ی ترسیم شده در نمودار با نواحی اندیکاتور مطابقت ندارد زیرا قیمت در زیر ناحیه ی اشباع خرید اندیکاتور می باشد. اتقان و مستند بودن مطالب یکی دیگر از سیاستهاست که در نگارش مطالب باید رعایت شود.

Report this wiki page